Blended learning tip 1: Zet de leerdoelen centraal, kies daar een passende techniek bij

http://punya.educ.msu.edu/images/gottpack.jpg

Leerdoelen centraal stellen en daar een passende techniek bij zoeken. Het ontwerpen van blended learning wijkt niet af van het reguliere onderwijsontwerp: Je begint met je leerdoelen. Daar zoek je passende werkvormen en toetsvormen bij.

Gaat dat wel eens mis dan? Jazeker! Soms wordt het inzetten van techniek tot doel verheven.

Leny Baas (Hogeschool Leiden) en Inge van Dongen (De Haagse Hogeschool) beschrijven een aantal veel voorkomende valkuilen. Zij gebruikten vervolgens het TPACK- spel om docenten houvast te geven bij ontwerp van blended learning.

 Een aantal situaties om alert te zijn:

  • Gebruik van stem-tools. Eenvoudig om in te zetten, en dus ook veel gebruikt. Niet alleen door een docent, maar door het hele team.
  • Wat is de reden dat je deze stemtool inzet? Welke meerwaarde biedt het voor jouw vak om het via een app te doen en niet op de ‘ouderwetse manier’? Benut je optimaal die digitale mogelijkheden?
  • En: heb je als team afgestemd welke collega’s wanneer digitaal stemmen met studenten? Voor je het weet zit een student in elke les digitaal te stemmen, met ook nog eens verschillende app’s. Dan is de lol er snel vanaf.
  • Een docententeam is zo enthousiast over ICT in het onderwijs: ze zetten meteen zoveel mogelijk ICT tools in
  • Is het nog werkbaar voor jouzelf en voor de student? Wat is de meerwaarde van alle tools?
  • Heb je alle technieken zelf goed in de vingers? Kun je studenten uitleggen hoe ze techniek moeten bedienen als ze het niet begrijpen?
  • Een docent die eenmaal heeft geleerd hoe je mooie instructieclips kan maken, maakt vanaf dat moment werkelijk overal een clipje van
  • Wat maakt dat je het in een videoclipje zet? Welke meerwaarde heeft de video boven een ander type bron?
  • Studenten voorafgaand aan een college een instructievideo laat kijken, is dat feitelijk niet meer dan studenten vragen hun huiswerk te maken. Hoe stimuleer je dat studenten dat daadwerkelijk doen?
  • Teams schrappen rigoureus hun contacttijd, omdat ze veel meer online gaan doen
  • Wil je contacttijd schrappen, of wil je de bestaande contacttijd effectiever inrichten? Wat wil je bereiken met contacttijd?

 

 TPACK?

Tpackhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Tpack.jpg Het Tpack model lijkt wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. In een vak is er altijd VAKINHOUD (content). Daar kiest een docent/ team WERKVORMEN bij (Pedagogy ookwel: didactiek). Vroeger zou het daarbij gebleven zijn. In de huidige tijd komt er factor bij: ICT (Technology). Deze derde factor heeft invloed op niet alleen werkvormen, maar ook op de vakinhoud.De k in het model staat voor ‘Knowledge’. Dat zegt iets over de vaardigheden van de docent of trainer. Hij/zij heeft naast vakkennis (CK) en didactische kennis (PK) ook kennis over technieken (TK) nodig. Een docent die hier handig is in geworden, die kan deze kennis elkaar laten versterken, bijvoorbeeld:

  • Welke invloed heeft de techniek op het vakgebied? (tck)
  • Welke werkvormen passen het beste bij dit type vak? (pck)
  • Welke werkvormen kan ik heb ik tot mijn beschikking d.m.v. ICT? (tpk)

De kunst is om het onderwijs zo in te richten dat de combinatie van vakinhoud, werkvormen en techniek optimaal in balans is en elkaar versterkt: TPACK.

Meer weten? Bekijk www.tpack.nl

TPACK the game

De vraag is altijd: wat los je op door de inzet van ICT? Welke waarde voegt het gebruik van deze specifieke tool toe aan het onderwijsontwerp? Soms maakt de inzet van techniek totaal andere manieren van lesgeven mogelijk. Vanuit het TPACK model gedacht: de inzet van een bepaalde techniek maakt soms een andere didactiek (Pedagogy) mogelijk. Of: de inzet van techniek maakt het mogelijk om meer of diepgaander op de stof (vakinhoud) in te gaan.

 

Het TPACK model leent zich uitstekend voor een spel. Er zijn allerlei (hard-copy) varianten van het spel. Gelukkig zijn er ook meerdere digitale versies van het spel, bijvoorbeeld: versie 1  Versie 2.  Je kunt het spel op verschillende manieren spelen:

  • Trek drie willekeurige kaarten: een techniekkaart, een vak, een didactiek. Bedenk een voorbeeld van een les waarin deze drie kaarten gebruikt worden.
  • Een combinatie van drie kaarten getrokken die niet werkt? Bedenk welke verandering noodzakelijk is om het wel te laten werken. Vaak vraagt de inzet van een techniek om aanpassing van de werkvorm? Of houd je teveel vast aan een techniek die eigenlijk niet goed past? Kun je nog andere vakinhoud toevoegen?
  • Trek van twee stapels een kaart en bedenk zelf een invulling voor de missende derde kaart.
  • Tip: Schrijf op de content kaartjes de vakken uit jouw opleiding.

 

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>